گل و گیاه ظرافت گل و گیاه ظرافت .

گل و گیاه ظرافت

گل شقایق

گل شقایق

گل‌های زیبا و خوش‌رنگ شقایق به همراه تکثیر و نگهداری آسان از این گل زیبا، آن را به یکی از بهترین گیاهان فصلی برای کاشت در گلدان و نگهداری در محیط خانه و باغچه تبدیل کرده است. شقایق به‌عنوان نمادی از سربازان کشته‌شده در جنگ مشهور است و در کشور ما از آن با نام لاله وحشی یاد می‌شود و با نام گل همیشه عاشق مشهور است. در این مقاله نحوه کاشت گل شقایق در گلدان و شرایط محیطی موردنیاز گیاه را به شما آموزش می‌دهیم.

گل شقایق اغلب یک‌ساله و به‌ندرت دوساله است و در مزارع کشاورزی به‌عنوان علف هرز شناخته می‌شود. این گل گونه‌های مختلفی دارد و در کشور ما ارقام وحشی آن در دامنه‌ها کوه‌ها و دشت‌ها به‌صورت خودرو فراوان می‌روید. گل‌های شقایق به‌صورت منفرد در انتهای ساقه‌های اصلی و شاخه‌های فرعی می‌رویند و گل‌ها قبل از شکوفایی آویزان هستند. اندازه قطر هر گل، ۳۰ تا ۸۰ میلی‌متر و در بیشتر مواقع به رنگ گل شقایق زرد، گل شقایق قرمز تا بنفش و به‌ندرت گل شقایق سفید یا ارغوانی هستند و ارتفاع خود گیاه بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است. جالب است بدانید، نوع وحشی این گل (شقایق وحشی) رنگ طبیعی نارنجی سرخگون درخشان دارد، ولی از اواخر قرن نوزدهم با پرورش انتخابی در باغ‌ها، نژاد‌های مختلفی از این گل ایجاد شده که رنگ‌های متفاوتی از سفید روشن با لکه‌های سیاه بادمجانی تا انواع صورتی و شاه بلوطی تیره دارند.

کاشت

بهترین روش کاشت شقایق در منزل و تکثیر آن کاشت از طریق بذر شقایق است. مراحل کاشت شقایق در گلدان به شرح زیر است. بذر گل شقایق کوچک است و می‌توان آن را در گلدان‌های مستطیلی شکل به تعداد چند عدد در هر گلدان کاشت. خاک گلدان را به‌صورت شیاری با عمق نیم تا یک سانتی‌متر گود کنید و بذرها را داخل شیاری که ایجاد کرده‌اید، بکارید و روی آن‌ها را با لایه نازکی از مخلوط خاک و کود بپوشانید. سطح خاک را به‌طور کامل با اسپری آبیاری کنید. توجه داشته باشید از غرقابی کردن خاک گلدان خودداری کنید و تا زمان جوانه زدن بذرها، آبیاری را فقط به شیوه اسپری کردن انجام دهید تا بذرها جابه‌جا نشده و در خاک فرو نروند تا از خفگی جوانه‌ها پیشگیری شود. گلدان را در مکانی آفتابی با دریافت نور کامل خورشید قرار دهید و خاک را تا جوانه‌ها سبز شوند، مرطوب نگه‌دارید. بعد از کاشت شقایق در گلدان، بذر‌ها پس از گذشت ۲ تا ۴ هفته جوانه می‌زنند. در این مرحله اگر جوانه‌ها متراکم بودند، تعدادی از جوانه‌های ضعیف را حذف کنید تا فضا برای رشد سایر جوانه‌ها بیشتر شود. بعد از گذشت ۱۲ هفته گل‌های زیبا و خوش‌رنگ شقایق شکوفا می‌شوند. با کاشت آن در اول بهار، در اواخر بـهار و تمام تابـستان گل خواهد داد. اگر در پائیز کشت شود زودتر گل می دهد.

شرایط نگهداری

نگهداری از گل شقایق بسیار راحت است و در مزارع کشاورزی این گل را جزو علف‌های هرز طبقه‌بندی می‌کنند. شرایط محیطی موردنیاز گل شقایق عبارت‌اند از:

خاک: شقایق در خاک‌های حاصلخیز با زهکشی مناسب بهترین رشد را دارد. برای کاشت شقایق در گلدان، مخلوطی از خاک باغچه به همراه خاک‌برگ پیشنهاد می‌شود.

آبیاری: گل شقایق از گیاهان مقاوم به خشکی است و به آبیاری کمی نیاز دارد. آبیاری را زمانی انجام دهید که در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شده باشد.

نور: گل شقایق به نور کافی و کامل خورشید برای رشد مناسب نیاز دارد.

دما: دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای رشد گیاه است. با این وجود گل شقایق تا دمای ۱۵- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.

آفات و بیماری‌ها: گل شقایق به‌ندرت توسط حشرات و یا بیماری آسیب می‌بیند. در طول رشد جوانه‌ها اگر شرایط نگهداری گیاه زیاد مرطوب باشد. ممکن است گیاه لکه‌دار شود و دچار بیماری قارچی شود. به این منظور استفاده از قارچ‌کش‌ها برای کمک به جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود.

برای نگهداری و کاشت شقایق در گلدان مطمئن باشید که گلدان موردنظر دارای زهکشی مناسب است. چراکه حالت غرقابی بستر کاشت به گیاه آسیب جدی وارد می‌کند. همچنین به دلیل تحمل بالای گیاه به کم‌آبی و نور مستقیم خورشید، کاشت این گل یکی از بهترین گل‌های مخصوص تراس و بالکن است.

خواص گل شقایق

گل شقایق: مسکن و مخدر ضعیف، خواب‌آور و آرام‌بخش، مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط‌آور، ضد سیاه سرفه و تب‌بر، تسکین دهنده دردهای سیاتیک و ضد یرقان، نرم‌کننده سینه و ضد نفس‌تنگی، نرم‌کننده و ضدالتهاب، کاهنده ورم‌ها و ضد برونشیت، معرق در ذات الجنب و ضد تب‌های دانه‌ای است. در ضمن برای نزله‌های ششی، آنژین‌ها، بیماری‌های سینه، زکام، گلودرد و آسم نیز مفید است. در استعمال خارجی جوشانده گل شقایق به‌صورت غرغره التیام‌بخش ناراحتی‌های مخاط دهان می‌باشد.

گرز و شیرابه: مخدر، مسکن دردهای عمومی، آرام‌بخش، تقویت‌کننده بدن، ضد تب و خواب‌آور بخصوص برای اشخاص مسن و کودکان است.

برگ و دانه سیاه‌رنگ داخل گُرز گیاه: تسکین‌دهنده حرارت کبد و قطع کننده سیلان رحم است. خواص برگ و تخم داخل کپسول شقایق سرخ از خشخاش معمولی (خشخاش تریاک) قوی‌تر است.

نحوه مصرف گل شقایق

دمنوش گل شقایق (دم کرده گل شقایق) از موارد استفاده از گل شقایق است..

برای خرید بذر گل شقایق و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل شقایق، بذر گل شقایق، بذر گل، بذر، خرید بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۳۳:۱۹ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل شب بو

گل شب بو

گل شب بو از گیاهان پرطرفدار نوروزی است که علاوه بر زیبایی فوق‌العاده گل‌هایش به علت عطر بی‌نظیرش نیز بسیار موردتوجه است و برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در فضای سبز و باغچه‌ها انتخاب می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با روش کاشت گل شب بو، نحوه نگهداری و شرایط محیطی موردنیاز این گل آشنا می‌کنیم.

کاشت

کاشت گل شب بو از طریق بذر و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گیاهانی است که تکثیر آن ساده است. مهم‌ترین روش تکثیر گل شب بو کاشت بذر است که در دو زمان از سال انجام می‌گیرد. در مورد شب‌بوهای یک‌ساله و همچنین چندساله معمولاً بذر شب بو در اوایل بهار (بعد از رفع یخبندان بهاره) و یا در صورت داشتن امکانات ۸-۶ هفته قبل از رفع یخبندان در محیطی محافظت‌شده همانند داخل منزل و یا گلخانه کاشته می‌شوند، سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل می‌شوند.

۱- بذر گل شب بو را در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری خاک بکارید. فاصله بین بذرها بهتر است بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر باشد.

۲- بهتر است بذر شب بو را از اواخر مرداد ماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته‌ها چند برگه شد، بوته‌های کم پر را جدا کنید.

۳- زمانی که بوته‌های شب بو حدود ۳ تا ۵ سانتیمتر رشد کردند باید آن‌ها را به گلدان‌های مناسب انتقال دهید.

۴- توجه داشته باشد اگر گل شب‌بوی شما از نمونه‌های تک شاخه است می‌توانید ۳ تا ۵ بوته از آن را به یک گلدان انتقال دهید اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده نموده‌اید یک بوته برای هر گلدان کافی است.

۵- گلدان‌های شب بو را در محل سایه قرار دهید. هنگامی‌که بوته‌ها به گلدان جدید و فضای محیط عادت کردند می‌توانید آن‌ها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهید.

۶- بهترین محل برای نگهداری گل شب بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاق‌هاست. در صورت نگهداری شب بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد.

۷- گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید.

۸- توصیه می‌شود خاک گلدان را هر سال یک‌بار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید.

تکثیر از طریق قلمه یکی دیگر از روش‌های کاشت گل شب بو در مورد انواع چندساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب‌بوی خود دارید بهترین زمان فصل تابستان است.

شرایط نگهداری

شرایط اکولوژیکی موردنیاز نگهداری شب بو عبارت است از:

خاک: گل شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب نیاز دارد که خنثی تا کمی قلیایی و نسبتاً حاصلخیز باشد. ترکیب خاک‌برگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت گل شب بو مناسب است.

نور: گل شب بو برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد به‌طوری که هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک‌تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد کرد. با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از اندازه نور محافظت نشود ابتدا گل‌ها پژمرده می‌شوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد.

دما: همه انواع شب بو از جزو گیاهان سرمادوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گل‌های شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل می‌دهند و سپس برگ‌های گیاه زرد شده و به‌تدریج می‌ریزند و گیاه از بین می‌رود.

آبیاری: نیاز آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملاً خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش‌ازاندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.

آفات و بیماری‌ها: از بیماری‌ها و آفات مهم گیاه شب بو می‌توان به زنگ شب بو، کنه تارعنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره کرد. برای از بین بردن این آفات و بیماری‌ها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده شود.

جالب است بدانید چند سالی است که گل شب بو به‌عنوان گل شاخه بریده نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و شاخه‌های بریده آن درصورتی‌که هوای اتاق گرم نباشد، چندین روز در آب دوام می‌آورند.

برای خرید بذر گل شب بو و سایر بذر گل ها و گیاهان دارویی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل شب بو، بذر گل شب بو، گیاهان دارویی، بذر، خرید بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۵۵:۱۷ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل شاه پسند

گل شاه پسند

شاه پسند گیاهی گل‌دار و همیشه سبز بوده، ۲۵۰ گونه از این گیاه در دنیا به‌صورت یک‌ساله و چندساله و درختچه‌ای وجود دارد، این گیاه بومی مناطق گرمسیر آمریکا بوده و به خشکی نسبتاً مقاوم است، گل‌های گیاه شاه پسند رنگارنگ و چتری و بادوام می‌باشند. گل شاه پسند در مناطق گرمسیر تمامی طول سال بر روی گل بوده و در مناطق نیمه گرمسیر یا سردسیری در فصل گرم به گل می‌رود، ساقه‌ها و برگ‌های این گیاه غالباً موم دار است. برگ‌های این گل در آفتاب کم، رنگ خود را تا حدودی به سبز روشن تغییر می‌دهد و سایه جزئی را نیز تحمل می‌کند. شاه پسند را به‌راحتی می‌توان در گلدان کشت نمود و با شروع فصل سرما به محلی گرم برد و در تمام طول سال از گل‌های آن لذت برد. انواع گل شاه پسند از نظر رنگ عبارت از رنگ های سفید، قرمز و نارنجی می باشد.

آموزش کاشت بذر گل شاه پسند

تکثیر گل شاه پسند از بذر خیلی ساده نیست، گل شاه پسند علاوه بر کاشت بذر از طریق قلمه‌ زدن گل شاه پسند نیز تکثیر می‌یابد، در اوایل بهار و پاییز می‌توانید از قلمه‌های جوان این گیاه استفاده نمایید. اولین قدم برای کاشت بذر گیاهان زینتی انتخاب خاک مناسب است، برخی از خاک‌های باغچه ممکن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه بشود بهتر است از خاک‌های آماده و بسته‌بندی استفاده کنید. بهترین ترکیب خاک برای کاشت این بذر شامل ۳۰ درصد کوکوپیت، ۵۰ درصد پیت ماس یا ورمی­کمپوست و ۲۰ درصد پرلیت دانه‌ریز است.

ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت چند ساعت خیس بخورند و بذرها زیر آب بروند، (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت) این عمل باعث شده تا پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه‌زنی تسریع شود. بذرها به‌طور طبیعی بعد از این مدت باید ته طرف بروند، بذرهایی که زیر آب نرفته‌اند را مجدد در آب ولرم ریخته تا آب را جذب کنند و به زیر آب بروند در غیر این صورت شانس جوانه‌زنی آن‌ها کم می‌شود.

برای اینکه تصمیم بگیریم بذرها را نشاء کنیم یا مستقیم بکاریم باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم:

۱. در چه فصلی قرار داریم؟ اگر هوا هنوز سرد است باید اقدام به نشاء کردن در محیطی گرم همانند منزل یا گلخانه کنیم و بعد از اتمام سرما به محل اصلی کاشت در فضای باز (باغچه یا باغ) منتقل کنیم، اگر نه در فصل گرم سال هستیم می‌توانید به‌راحتی در فضای باز اقدام به کاشت مستقیم در گلدان و باغچه کنیم.

۲. قصد کاشت در گلدان دارید یا باغچه؟ در صورتی که می‌خواهید اقدام به کاشت در گلدان کنید کاشت مستقیم مناسب است ولی برای کاشت در باغچه و برای اینکه فواصل کاشت منظم باشد نشاء کردن بذرها توصیه می‌شود. بذرها را می‌توانید در گلدان یا سینی نشاء و یا حتی لیوان‌های یک‌بار مصرف نشا کنید یا اینکه مستقیم در محل اصلی بکارید، نشاء کردن نسبت به کاشت مستقیم مزایای بیشتری دارد.

نشاء کردن بذر گل شاه پسند

ظرف کشت خود (لیوان یک‌بار مصرف یا سینی نشاء) را با خاک موردنظر پر کنید، سپس اقدام به آبیاری کنید تا آب از انتهای ظرف کشت خارج شود و خاک نشست کند. سپس سوراخی ریز به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر ایجاد کنید و یک یا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهید و سپس با خاک ورمی کمپوست روی بذرها بریزید، البته می‌توانید از همان ترکیب خاک نیز بر روی بذر بریزید ولی استفاده از کمپوست باعث به وجود آمدن نشاءهایی قوی‌تر می‌شود. دمای ایده آل برای کاشت بذر ۱۵ تا ۲۵ درجه است و نیاز به محیطی خیلی گرم ندارد. اکنون ظرف کاشت را به محیطی مناسب ببرید و با اسپری خوب آبیاری کنید تا آب به بذرها برسد و خاک کاملاً مرطوب شود.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود، اگر ظرف کاشت را در مقابل آفتاب مستقیم قرار داده‌اید مشکلی نیست ولی باید بیشتر مراقب بود تا خاک رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق کمی کاشته شده که به‌سرعت ممکن است در مقابل آفتاب خشک شود و جوانه بمیرد. بعد از اینکه نشاء چهار برگه شد و رشد کافی کرد آن‌ها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید.

اگر می‌خواهید گلدان را در منزل نگه‌داری کنید حتماً باید محیطی پرنور را برایش در نظر بگیرید، پشت پنجره جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در روز ایده آل است، اگر این شرایط را نمی‌توانید فراهم کنید باید از نورهای کمکی (فلورسنت) استفاده کنید برای این کار باید چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری گیاه قرار دهید.

کاشت مستقیم بذر گل شاه پسند الوان در باغچه

برای کاشت مستقیم بذر اولین نکته که باید به آن توجه نمود دمای محیط کاشت است، برای کاشت مستقیم در گلدان و در منزل در هر فصلی می‌توان اقدام نمود ولی برای کاشت مستقیم در گلدان و فضای باز یا در باغچه باید بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به کاشت بذر کرد. دمای محیط کاشت باید ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد. ابتدا کود دامی پوسیده را بر روی بستر باغچه می‌ریزیم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیرورو می‌کنیم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبیاری مناسب می‌کنیم تا خاک کاملاً خیس شود بعد از گذشت چند ساعت از آبیاری بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر از یکدیگر در عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری قرار می‌دهیم و بر روی آن خاک قرار می‌دهیم. سپس به‌آرامی اقدام به آبیاری می‌کنیم به‌طوری که بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آن‌ها می‌مانیم. تا قبل از جوانه‌زنی خاک هرگز خشک نشود.

کاشت مستقیم بذر گل شاه پسند در گلدان

برای کاشت شاه پسند در گلدان ابتدا مطمئن می‌شویم که ته گلدان سوراخ‌های مناسبی برای خروج آب اضافی دارد سپس به ارتفاع ۴ سانتی‌متر کف آن ماسه درشت می‌ریزیم و سپس گلدان را با ترکیب خاکی که در بالا گفته شد پر می‌کنیم و خوب آبیاری می‌کنیم تا خاک نشست کند و آب از ته گلدان خارج شود. اکنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری می‌کاریم و روی آن را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی پر می‌کنیم و به‌آرامی آبیاری می‌کنیم، بهتر است با افشانه یا اسپری آبیاری شود تا بذرها جابجا نشود. تا قبل از جوانه‌زنی بذرها اجازه ندهید خاک خشک شود و همیشه مرطوب باشد، بعد از جوانه‌زنی بذرها باید گلدان در جای پر نور باشد.

اگر اقدام به نگهداری گلدان در آپارتمان می‌کنید باید توجه نمود که میزان نور دریافتی روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبیاری گیاه باید هر چند روز یک بار هنگامی‌که سطح خاک کمی خشک شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زنی بذرها و در صورتی که هوا خیلی گرم نبود می‌توانید گلدان را با مشما شفاف کاور کنید (بپوشانید) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زنی سریع‌تر اتفاق بیفتد. بهتر است هنگام مواجه با این گیاه از دستکش استفاده کنید زیرا شیره این گیاه برای پوست ایجاد حساسیت می‌کند.

خواص گل شاه پسند

قسمت مورداستفاده این گیاه، برگ گل شاه پسند و سرشاخه‌های سبز آن است در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در تمام قسمت‌های این گیاه منتشر می‌شود ولی طعم آن گس و تلخ است. این گیاه گونه‌های مختلفی دارد که متجاوز از صد نوع می‌باشد، ما در ایران بیشتر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی نام دارد را می‌شناسیم اما نوع دارویی آن نیز در ایران وجود دارد که ما در این مطلب بیشتر به آن نوع می‌پردازیم. شاه پسند مشکلاتی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را برطرف کرده و به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. از دیگر فواید گل شاه پسند این که این گیاه برای برطرف کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز مفید است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که عصاره‌ی روغنی یا همان افشره‌ی خوراکی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری کمک می‌کند به خاطر اینکه این باکتری نمی‌تواند در برابر ترکیبات شاه پسند مقاومت کند. شاه پسند آرام‌بخش است و باعث خواب راحت می‌شود. شاه‌پسند برای مقابله با استرس و اضطراب فوق‌العاده است. می‌توانید زمانی که تحت فشارهای روحی روانی هستید و یا بی‌خوابی به سرتان میزند از آن استفاده کنید.

برای خرید بذر گل شاه پسند و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل شاه پسند، بذر گل شاه پسند، گیاهان تزیینی، بذر، خرید بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۱۵:۲۷ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل ختمی

گل ختمی

گل ختمی با نام علمی Althaea officinalis گیاه بومی مناطق شرق مدیترانه است و دارای برگ‌های دندانه‌دار و پهن است. گل‌های آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی هستند که به‌صورت دسته‌های سه‌تایی در اواخر تابستان ظاهر می‌شود. گل ختمی انواع مختلفی دارد که هر کدام رنگ‌های متفاوتی دارند از جمله گل ختمی نارنجی، ختمی زرد، قرمز و سفید. ختمی هایی که گل سفید دارند کاربرد درمانی بیشتری دارند. مردم برخی کشورها از مدت‌ها پیش خواص ختمی دارویی را می‌شناختند و از آن برای درمان بعضی بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

ختمی دارویی در تعدادی از فارماکوپه های معتبر به‌عنوان گیاه دارویی معرفی شده و فواید ختمی مورد تأکید قرار گرفته است. برگ‌ها و ریشه گل ختمی دارویی خاصیت دارویی دارند و از دمنوش گل ختمی به‌عنوان ضد سرفه، خلط‌ آور و نرم‌کننده مجاری تنفسی استفاده می‌شود. موسیلاژ موجود در برگ‌ها و ریشه‌این گیاه سوزش غشاء مخاطی را تسکین و التهاب را کاهش می‌دهد. از گل‌ها و پیکر رویشی ختمی دارویی به‌ندرت استفاده می‌شود.مردم بعضی سرزمین‌ها از دم کرده ختمی برای رفع ورم ملتحمه چشم استفاده می‌کنند. از مواد مؤثر این گیاه در صنایع دارویی، داروهای مختلفی به اشکال شربت، قطره و قرص برای مداوای بیماری‌های مربوط به نای و نایژه و همچنین تسکین سرفه‌های ناشی از ناهنجاری‌های ریه تهیه می‌شود. ختمی دارویی در سطوح مختلفی در بعضی از کشورها کشت می‌شود.

ختمی گیاهی علفی و چندساله است. منشأ اصلی این گیاه منطقه مدیترانه گزارش شده است و در مناطقی که خاک از رطوبت کافی برخوردار باشد می‌روید. این گیاه در اروپا، آسیا و شمال آفریقا گسترش دارد. از ریزوم، ریشه‌ای ساده و یا کم‌وبیش منشعب به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و به ضخامت دو تا سه سانتی‌متر خارج می‌شود. رنگ قسمت خارجی ریشه قهوه‌ای تیره و لایه داخلی آن سفیدرنگ است. ساقه استوانه‌ای شکل و ارتفاع آن ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است. پای ساقه معمولاً چوبی است. برگ‌ها سه تا پنج لبی به قطر ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر و رنگ آن سبز تیره است. برگ‌ها به‌طور متناوب روی ساقه قرار می‌گیرند. برگ‌های قسمت فوقانی ساقه کم‌وبیش تخم‌مرغی شکل است، ولی برگ‌های پایینی ساقه قلبی شکل هستند. حاشیه برگ‌ها دندانه دارند.

سطح برگ‌ها از کرک‌های انبوه و فراوانی پوشیده شده است. گل‌ها کوچک و به رنگ سفید یا صورتی کم‌رنگ و گاهی در سطح گلبرگ‌ها لکه‌های زرشکی یا ارغوانی مشاهده می‌شود. گل‌ها از زاویه برگ‌ها و به‌صورت مجتمع و از اوایل تابستان (تیر) ظاهر می‌شوند و گلدهی تا اواخر تابستان (شهریور) ادامه می‌یابد. گل‌ها برای مدت نسبتاً طولانی روی گیاه مشاهده می‌شوند. میوه این گیاه قهوه‌ای رنگ، مدور، مسطح و چند لایه‌ای است و چین‌هایی در اطراف آن وجود دارد. وزن هزار دانه ۲/۲ تا ۲/۳ گرم است. ریشه ختمی دارویی حاوی مواد موسیلاژی (پلی ساکارید) به مقدار ۳۳ درصد، نشاسته (۳۳ درصد)، ترکیبات قندی (۱۰ درصد)، پکتین (۱۰ درصد)، آسپاراژین (دو درصد) و مقدار کمی روغن است. مواد مؤثر عمده برگ‌ها و گل‌های این گیاه را ترکیبات موسیلاژی (۵ تا ۱۰ درصد) و مقادیر کمی اسانس (۲۰/۰ درصد) تشکیل می‌دهد.

کاشت

بذر ختمی ۱۰ تا ۱۵ روز پس از کاشت در دمای مناسب و وجود رطوبت کافی سبز می‌شود. خاک‌های سبک، عمیق و حاوی ترکیبات هوموسی خاک‌های مناسبی برای کشت این گیاه هستند. هوای گرم و رطوبت کافی نه تنها برای رویش این گیاه مناسب است بلکه در افزایش کمیت و کیفیت مواد مؤثر آن تأثیر مطلوبی دارد. اگرچه بذر گل ختمی را با هر گیاهی می‌توان به‌تناوب کشت کرد ولی بهتر است با گیاهانی که دوره رویشی کوتاهی دارند به تناوب کشت کرد تا پس از برداشت، زمان کافی برای آماده ساختن زمین وجود داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد کودهای حیوانی پوسیده نقش عمده‌ای در افزایش عملکرد برگ، ریشه و مواد مؤثر این گیاه دارد. از این رو توصیه می‌شود در فصل پاییز هنگام آماده‌سازی زمین ۲۰ تا ۳۰ تن کود حیوانی پوسیده به زمین اضافه شود. چنانچه زمین از مواد و عناصر غذایی تهی باشد و در صورت عدم استفاده از کود حیوانی توصیه می‌شود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار ازت، ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم در هکتار اکسید فسفر و ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار اکسیدپتاس به‌عنوان مقادیر پایه در اختیار گیاهان قرار گیرد. اضافه کردن ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار ازت در مرحله ساقه دهی نقش عمده‌ای در افزایش عملکرد دارد.

ریشه‌های ضخیم از مقدار بیشتری مواد مؤثر برخوردارند. ازآنجاکه آماده‌سازی خاک تأثیر عمده‌ای در وضعیت ریشه و رشد گیاه دارد، لذا قبل از کاشت آماده ساختن خاک ضرورت دارد. پس از افزودن کودهای حیوانی یا شیمایی موردنیاز گیاه انجام شخم عمیق در فصل پاییز (به عمق ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر) ضروری است. جمع‌آوری سنگ‌ها و قلوه سنگ‌های خاک نه‌تنها سبب گسترش ریشه و افزایش عملکرد آن می‌شود بلکه در رویش گیاه مؤثر است و سبب افزایش عملکرد برگ و گل نیز می‌شود. در اوایل بهار زمین را تسطیح و بستر خاک را برای کشت گیاه باید آماده کرد.

فصل بهار (نیمه اول فروردین) یا اواخر پاییز (آذر) زمان مناسبی برای کشت مستقیم ختمی است. فاصله ردیف‌ها از یکدیگر ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر مناسب است. در کشت مستقیم برای هر هکتار زمین به پنج تا شش کیلوگرم بذر نیاز است. در کشت غیرمستقیم در اواخر بهار و اوایل تابستان (خرداد-تیر) زمان مناسبی برای کشت بذر ختمی در خزانه هوای آزاد است. بذرها را در ردیف‌هایی به فاصله ۱۵ سانتی‌متر کشت می‌کنند. بذر موردنیاز برای هر هکتار زمین یک کیلوگرم است. ۵/۲ تا ۳ ماه پس از سبز شدن در فصل پاییز (مهر-آبان) یا اوایل بهار سال بعد نشاءها را می‌توان به زمین اصلی منتقل کرد. اگرچه اوایل بهار نشاءها را می‌توان منتقل کرد ولی فصل پاییز زمان مناسبی برای انتقال آن‌ها به زمین اصلی است؛ زیرا شوک حاصل از عمل انتقال در فصل پاییز به‌مراتب کمتر از بهار است. نشاءها را در ردیف‌هایی به فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر در زمین اصلی باید کشت کرد. فاصله دو بوته روی ردیف کاشت ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر مناسب است. اوایل پاییز (مهر) زمان مناسبی برای تکثیر رویشی ختمی است. در تکثیر رویشی ختمی است. در تکثیر رویشی فاصله ردیف‌ها از یکدیگر ۶۰ سانتی‌متر و فاصله دو بوته در طول ردیف ۵۰ سانتی‌متر مناسب می‌باشد.

ختمی را توسط بذر یا از طریق رویشی می‌توان تکثیر کرد. تکثیر با بذر مناسب‌تر است و همواره از این روش برای تکثیر ختمی استفاده می‌شود. بذرهای تازه این گیاه قوه رویشی نامناسبی دارند، ازاین‌رو برای کاشت باید از بذرهای دو تا سه ساله استفاده کرد. تکثیر توسط بذر به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد. در کشت مستقیم بذرهای ختمی را در زمان مناسب به‌صورت ردیفی در فواصل ذکرشده کشت می‌کنند. عمق بذر متفاوت است و به بافت خاک و رطوبت آن بستگی دارد و بین یک تا دو سانتی‌متر مناسب است. پس از کشت، آبیاری مناسب ضرورت دارد و سبب تسریع و هماهنگی در سبز شدن بذرها می‌شود. در کشت غیرمستقیم در زمان یاد شده بذرهای ختمی را در خزانه هوای آزاد که بستر آن به همین منظور تهیه شده کشت می‌کنند. پس از کاشت به‌منظور ایجاد تراکم در بستر سطحی خاک، غلتک مناسبی زده می‌شود. آبیاری منظم و وجین علف‌های هرز در طول رویش گیاهان نقش عمده‌ای در سرعت رشد گیاه و افزایش عملکرد (اعم از ریشه، برگ و گل) دارد. بذرهای ختمی با تأخیر و پس از سه تا چهار هفته سبز می‌شوند. ازاین‌رو بهتر است بذر این گیاه را با بذرهای گیاهان سریع الرشدی مانند خردل مخلوط کرد تا با مشاهده فاصله ردیف‌ها بهتر بتوان به وجین علف‌های هرز پرداخت.

تکثیر رویشی با تقسیم ریشه انجام می‌گیرد. اوایل پاییز پس از خارج کردن ریشه گیاهان دو تا سه ساله ریشه را به چند قطعه تقسیم کرده و در ردیف‌هایی به فاصله ۶۰ سانتی‌متر و فاصله دو بوته در طول ردیف کاشت ۵۰ سانتی‌متر کشت می‌شوند. چون تکثیر رویشی هزینه زیادی را در بردارد فقط در سطوح کوچک از این روش استفاده می‌شود.

اگر از کشت مستقیم بذر در زمین اصلی استفاده شده باشد و گیاهان در طول ردیف‌ها متراکم باشند آن‌ها را در مرحله دو تا سه برگی طوری باید تنک کرد که فاصله دو بوته در طول ردیف ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر گردد. در طول رویش گیاهان، باید دو تا سه بار علف‌های هرز را وجین کرد. چون ختمی به اکثر علف‌کش‌ها حساس است، وجین مکانیکی علف‌های هرز ضرورت دارد. تاکنون علف‌کش انتخابی مناسبی برای این گیاه شناخته نشده است. ختمی در طول رویش ممکن است توسط بیماری‌های قارچی مانند زنگ ختمی آسیب ببیند. برای مبارزه با این بیماری می‌توان از سموم مناسبی مانند تیلت به مقدار ۸/۰ تا ۱ لیتر در هکتار، ویژیل و یا ایمپاکت به مقدار ۱ تا ۲/۱ لیتر در هکتار به‌صورت محلول‌پاشی استفاده کرد. دو تا سه هفته پس از استفاده از سموم مذکور مجدداً استفاده از آن‌ها را می‌توان تکرار کرد. برای کنترل این بیماری بذرهایی را که از بوته‌های سالم به دست آمده‌اند باید کشت کرد. برای ضدعفونی کردن بذرهای ختمی، می‌توان آن‌ها را در محلول دو در هزار سولفات مس به مدت یک و نیم ساعت خیساند.

از بیماری‌های دیگر ختمی می‌توان از قارچ عامل بوته میری نام برد. این قارچ از راه ریشه، آوندهای چوبی را موردحمله قرار می‌دهد و در نهایت باعث پژمردگی گیاه می‌شود. قارچ معمولاً بعد از سرما و یخبندان زمستان، در فصل بهار گیاهان را تهدید می‌کند. سرعت پیشرفت فعالیت قارچ بسته به شرایط محیط و موقعیت گیاه فرق می‌کند. چنانچه در مراحل اولیه رشد یعنی موقعی که میزبان حساس است گیاهان آلوده شوند. در مدت کمتر از ده روز بوته‌ها خشک می‌شوند. اما در سال‌هایی با زمستان طولانی و سرما و یخبندان که حمله قارچ مصادف با قوی شدن بوته‌ها و نزدیک شدن به فصل برداشت است گیاهان کمتر آسیب می‌بینند. علاوه بر ضدعفونی بذرهای ختمی توسط تی۰ دم۰ تی۰ دی، بنومیل و مانکوزب، با توصیه‌های به زراعی زیر می‌توان این بیماری را کنترل کرد:

-از کاشت متوالی ختمی در یک مزرعه خودداری شود و تناوب صحیح کشت رعایت گردد.

-پس از برداشت محصول، بقایای گیاه (ریشه، ساقه و برگ) جمع‌آوری و در خارج مزرعه سوزانده شوند تا از شدت آلودگی سال بعد کاسته شود.

-با مشاهده اولین بوته‌های آلوده، آن‌ها را باید از مزرعه خارج کرد و سوزاند تا از شدت آلودگی سال بعد کاسته شود.

-ادوات کشاورزی که در تماس با مزارع آلوده بوده‌اند را نباید در مزارع غیر آلوده به کار برد، مگر آن‌که گل‌ولای ماشین‌آلات و دنباله بندها با آب شسته سپس با آب آهک غلیظ ضدعفونی شوند.

در طول رویش ختمی، برخی آفات می‌توانند صدمه‌های زیادی به محصول وارد کنند. با استفاده از آفت‌کش‌های مناسب مانند متیل پاراتیون، وفاتوکس، سوین و راویون آن‌ها را می‌توان کنترل کرد.

به علت وجود مواد مؤثر در اندام‌های مختلف مانند گل‌ها، برگ‌ها، شاخه‌های جوان و ریشه‌ها در زمان مناسب نسبت به برداشت هر یک باید اقدام کرد. برگ‌ها را در طول تابستان باید برداشت کرد. پس از برداشت آن‌ها را خشک و بسته‌بندی می‌نمایند. از هر چهار تا شش کیلوگرم برگ تازه یک کیلوگرم برگ خشک به دست می‌آید. در تیرماه هنگامی‌که گیاه در مرحله گلدهی است پیکر رویشی گیاه را از فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متری از سطح زمین باید برداشت کرد. با آبیاری منظم و به‌موقع، گیاهان مجدداً شاخ و برگ‌های جدید تولید می‌کنند، به‌طوری‌که فصل پاییز (شهریور – مهر که به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد) محصول را برای دومین بار می‌توان برداشت کرد. پس از برداشت اندام‌های یادشده، آن‌ها را باید خشک کرد برای خشک کردن گل‌ها، شاخه‌های جوان و برگ‌ها می‌توان از سایه و نسیم ملایم باد یا از خشک‌کن‌های الکتریکی استفاده نمود. درجه حرارت مناسب برای خشک کردن آن‌ها توسط خشک‌کن‌های الکتریکی ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی­گراد است. از هر هفت کیلوگرم گل تازه یک کیلوگرم گل خشک به دست می‌آید. برداشت ریشه‌ها – در صورت مساعد بودن هوا – در فصل پاییز سال دوم رویش انجام می‌گیرد. چنانچه هوا نامساعد باشد در اوایل بهار نیز می‌توان ریشه‌ها را برداشت کرد. پس از خارج کردن ریشه‌ها از خاک، آن‌ها را باید تمیز و ریشه‌های فرعی و سایر قسمت‌های پوسیده را از آن جدا کرد. ریشه‌های ضخیم، نرم و ریشه‌هایی که مقدار کمتری ریشه‌های فرعی دارند از نظر کیفیت و کمیت مواد مؤثر مطلوب هستند و در صنایع دارویی از اهمیت خاصی برخوردارند. پس از شستن ریشه‌ها با آب جاری، پوست آن‌ها را باید جدا کرد، سپس آن‌ها را قطعه قطعه (به قطعات ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری و به ضخامت ۵/۱ سانتی‌متری) و خشک نمود. رطوبت مجاز در ریشه‌های خشک‌شده ۱۲ درصد است.

برای خشک کردن ریشه‌ها می‌توان از خشک‌کن‌های الکتریکی با دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی­گراد استفاده کرد. بذر از گیاهان دو ساله جمع‌آوری می‌شود. در صورت بارگیری باید از برداشت برگ، گل و پیکر رویشی ختمی دارویی خودداری کرد. هنگامی‌که ۸۰ درصد میوه‌های این گیاه خاکستری رنگ شدند میوه‌ها را باید برداشت و سپس خشک کرد. پس از خشک‌کردن انجام بوجاری سبک، تمیز کردن و بسته‌بندی آن‌ها ضروری است. هنگام تمیز کردن بذر باید توجه داشت که براثر اصطکاک با ماشین، دچار شکستگی نشوند چون بر اثر شکستگی از قوه رویشی آن‌ها کاسته می‌شود.

خواص گل ختمی

ختمی دارویی تسکین‌دهنده حالت تهوع در انسان بوده و از تحریکات معده ممانعت می‌کند.

ختمی دارویی بسیار مدر بوده و دستگاه مجاری ادراری را به‌خوبی به فعالیت وادار می‌کند.

ختمی دارویی از بروز حساسیت‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

ختمی دارویی خلط‌ آور است و دارای تأثیرات آرامش‌بخش بوده و به‌عنوان داروی مسکن مصرف می‌شود.

ختمی دارویی از بروز و یا تشدید ناراحتی‌ها و زخم‌های دهان، دندان، لثه و حتی گلو جلوگیری به عمل می‌آورد.

از دیگر فواید گل ختمی این که ختمی دارویی سرفه‌های شدید و برونشیت را درمان می‌کند.

ختمی دارویی کاهش‌دهنده فشار خون است. این دیگر خاصیت گل ختمی است.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل ختمی، بذر گل ختمی، گیاهان دارویی، بذر، خرید بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۹:۲۸ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

کود روی خالص پروزینک ایتالیایی (Prozinc)

بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ایران به دلیل آهکی یا قلیایی بودن خاک‌ها، دچار کمبود شدید روی هستند لذا با افت ۵۰ درصدی محصول مواجه می‌باشند. کود روی به‌عنوان عنصر ضروری در فعالیت آنزیم‌های گیاهی، مؤثر در نقل‌وانتقال عناصر، ماده اصلی سازنده اسید آمینه تریپتوفان و هورمون اکسین می‌باشد. کمبود کود روی موجب کاهش شدید رشد رویشی و عامل ریز برگی (جارویی شدن) می‌گردد.

نقش روی در گیاهان

فعال‌سازی آنزیم‌های ضروری، تولید هورمون‌های رشد از جمله هورمون اکسین

افزایش تولید کلروفیل، تنفس، تنظیم رشد و تسریع بلوغ

کمک به تشکیل کربوهیدرات‌ها، تحریک تشکیل بذر و تحریک جذب آب

افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و دمای پایین (مخصوصاً در مناطق شمال و شمال غرب کشور)

کاهش مسمومیت بور (B) و افزایش عملکرد محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای

کود روی پروزینک ایتالیایی (Prozinc) حاوی درصد قابل ملاحظه‌ای عنصر روی است که به سرعت جذب گیاه می‌گردد و هیچ رسوبی در آوندهای گیاهی برجای نمی‌گذارد. این کود باعث تحریک جوانه‌زنی، گلدهی و میوه دهی در گیاهان شده و باعث توسعه بهینه محصول، رسیدن و همچنین رنگ مناسب یا خوش‌رنگی آن می‌شود.

ویژگی‌های کود روی پروزینک

روی موجود در کود کاملاً قابل حل در آب و قابل دسترسی برای گیاه از طریق ریشه و برگ

افزایش راندمان فرایندهای متابولیکی و در نتیجه بهبود کیفیت محصول

دخیل در سنتز پیش برنده‌های رشد و فعال‌سازی چندین آنزیم

پیشگیری و درمان کمبود روی در بافت ها

جلوگیری از زردی بافت بین رگ برگی، بدشکلی حاشیه برگ‌های جوان، کاهش فاصله میانگره ها و کاهش سایز برگ

جلوگیری از اکسیداسیون سلولی به علت تابش اشعه و دمای بالا

بهبود راندمان فتوسنتز برگ‌ها

برای خرید انواع کود و سایر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: کود، خرید کود، فروشگاه کود، کود روی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۴:۰۷ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

کاربرد روغن امولسیون شونده ولک در مبارزه با آفات

یکی از راه‌های کنترل و کاهش خسارت آفاتی مانند شپشک ها، شته‌ها، کنه‌ها و تخم‌های بعضی آفات و کنترل بعضی از بیماری‌های درختان میوه استفاده از روغن ولک می‌باشد، به‌طوری‌که استفاده از این روغن باعث می‌شود با پوشش سطح بدن حشرات و سطح تخم‌ها و بستن منافذ تنفسی و حیاتی آن‌ها و نیز جلوگیری از پراکنش اسپورها در بعضی قارچ‌ها از خسارت آن‌ها جلوگیری کند. روغن پارافینی جهت مبارزه با آفات درختان میوه به‌خصوص مرکبات که در سم‌پاشی‌های زمستانه و تابستانه به‌تنهایی یا به همراه سموم حشره‌کش و کنه‌کش توصیه شده مصرف می‌شود.

روغن ولک را در دفع آفات در موارد زیر بکار می‌برند:

۱- جهت مخلوط کردن با امولسیون بعضی از حشره‌کش‌ها مانند ترکیبات فسفره به منظور بالا بردن اثر حشره کشی آن‌ها. روغن‌ها را به‌صورت امولسیون فرموله می‌کنند. این روغن امولسیون را تنها یا همراه با حشره‌کش‌های دیگر رقیق کرده و مصرف می‌نمایند. در این صورت روغن امولسیون به‌صورت یک ورقه نازک پایدار روی سطح سم‌پاشی شده باقی می‌ماند. باید توجه داشت که میوه‌های هسته‌دار و نیز مرکبات تا اندازه‌ای نسبت به روغن حساس‌اند.

۲- به‌عنوان حامل و حلال حشره‌کش‌ها.

۳- برای سم‌پاشی زمستانی بر ضد شپشک های گیاهی؛ کنه‌های گیاهان؛ تخم عده‌ای از حشرات و بعضی از لاروهای زمستانی.

۴- برای سم‌پاشی تابستانی بر ضد شپشک آردآلود؛ سپردارها و شته‌ها.

۵- بر ضد انگل‌های خارجی مانند کک؛ شپش و کنه.

ماندگاری در محیط زیست

تجزیه زیستی روغن امولسیون شونده توسط میکرو ارگانیزم‌های موجود در خاک صورت می‌گیرد. عواملی که می‌توانند بر سرعت تجزیه زیستی اثر بگذارند عبارت‌اند از: شرایط محیطی از قبیل دما؛ رطوبت؛ بارندگی؛ نوع خاک و میکرو ارگانیزم‌ها.

سمیت: LD50 بیشتر از mg/kg4300

یکی از مزایای روغن‌ها نسبت به حشره‌کش‌ها کم خطر بودن آن‌ها برای انسان است به‌طوری‌که باقیمانده سم روی محصولات برای انسان خطرناک نمی‌باشد. روغن‌ها سمیتی برای پرندگان و حشرات مفید ندارند ولی ماهی‌ها و زنبورهای عسل تا حدی به این سم حساس هستند.

طرز تهیه محلول

مقداری آب در مخزن سم‌پاش ریخته و به مقدار لازم روغن را در ظرف جداگانه (طبق دستور مصرف) با کمی آب به‌صورت غلیظ مخلوط نموده و بعد از ریختن در سم‌پاش، آب موردنیاز را به آن اضافه کنید.

دوره کارنس: فاصله آخرین سم‌پاشی تا برداشت ۲ تا ۳ هفته است.

احتیاطات

در صورت بالا بودن درجه حرارت تا میزان ۳۵ و کم بودن رطوبت (کمتر از ۲۵%) و یا وزش بادها گرم باید از روغن پاشی اجتناب کنید.

درصورتی‌که ماده سمی همراه با روغن ولک به کار می‌رود باید احتیاط‌های لازم از لحاظ ایمنی و نیز سازگاری ترکیب این دو گیاه رعایت شود.

از اختلالات روغن امولسیون شوینده با سموم گوگردی حتماً اجتناب کنید و حداقل یک ماه بین مصرف روغن سموم گوگردی باید فاصله باشد.

از خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات در هنگام سم‌پاشی خودداری نمایید. دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

برای خرید انواع کود و سایر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما شامل انواع بذر، کود، سموم و ... را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: کود، خرید کود، فروشگاه کود، روغن ولک،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۸:۵۴ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

کاربرد باکتری کش و قارچ کش بردوفیکس

بردوفیکس چیست؟

بردوفیکس قارچ کش و باکتری کش حفاظتی تماسی است که برای پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های درختان میوۀ دانه‌دار، هسته‌دار، نیمه گرمسیری خزان‌دار، خشکباری، همیشه سبز، دانه ریز، سبزی، صیفی، زینتی و غیرمثمر توصیه می‌شود. قارچ کش بردوفیکس با داشتن pH حدود ۷، در تمام فصل‌های سال قابل‌استفاده است. پس از پاشیده شدن روی گیاه سم بردوفیکس در اثر رطوبت و گازکربنیک محیط و گیاه به‌تدریج تبدیل به ترکیبات کمپلکسی می‌شود که مرتباً یون مس آزاد می‌کند. بردوفیکس بدون بافت کریستالی است و به‌صورت توده به هم چسبیده و یکنواخت روی گیاه کاملاً می‌نشیند درحالی‌که سایر ترکیبات مسی به دلیل داشتن بافت کریستالی ذراتی جدا از هم داشته و کمتر بر روی گیاه می‌نشینند.

ویژگی‌های بردوفیکس

دیرپایی بردوفیکس

بردوفیکس به دلیل آزاد کردن تدریجی یون مس اثر دیرپایی دارد. اثر قارچ کشی و باکتری کشی ترکیبات مسی مربوط به آزاد شدن حداقل یک پی‌پی‌ام یون مس (Cu++1ppm) است که می‌تواند تا حدودی بیماری را کنترل کند. برای کنترل شدن کنیدی و کنیدی فورهای قارچ در اواخر آلودگی به ۳ تا ۵ پی‌پی‌ام یون مس نیاز است. بردوفیکس بیشتر از ۵ پی‌پی‌ام یون مس آزاد می‌کند، درحالی‌که دیگر ترکیبات مسی نمی‌تواند این میزان یون مس را آزاد کنند تا در کنترل عوامل بیماری‌زا مؤثر باشد. بردوفیکس با دانه‌بندی ۲ تا ۳ میکرون، مؤثرتر از دیگر سموم مسی است. بردوفیکس به دلیل دانه‌بندی بسیار ریز و چسبندگی مطلوب، کارایی مؤثری داشته و در مقایسه با سموم پودری مقرون به‌صرفه است.

ماندگاری پس از بارش

به دلیل دانه‌بندی بسیار ریز، چسبندگی بالا و تثبیت شدن به‌صورت کمپلکس روی بافت گیاه حتی پس از بارش‌های طولانی نیز یون‌های مس روی گیاه باقی مانده و نسبت به سایر سموم مسی ماندگاری طولانی‌تری روی گیاهان دارد.

سمیت

بردوفیکس با داشتن LD50 Oral for rat>4000 mg/ kg جزء سالم‌ترین سموم است و برای انسان سمیتی ندارد.

جلوگیری از سرمازدگی

بردوفیکس به دلیل از بین بردن باکتری‌هایی که هسته اولیه بلورهای یخ Bacterial Ice Nucleation را می‌سازند، خطر سرمازدگی را کم می‌کند.

دافع حشرات

بردوفیکس برای زنبورعسل بی‌خطر و دافع حلزون و حشراتی مانند زنجرک و موریانه است.

ضدباکتری

بردوفیکس بهترین قارچ کش و باکتری کش مسی با اثر حفاظتی، با LD۵۰>۴۰۰۰ mg/kg و جزو سالم‌ترین سموم معدنی است.

اختلاط با سایر سموم

بردوفیکس با اکثر سموم و کودها و روغن ولک قابل اختلاط است.

نحوه اثر بردوفیکس

قارچ کش بردوفیکس یک بازدارنده چند نقطه اثر است. یون‌های مس پس از جذب شدن در دیواره سلول باکتری یا قارچ، هم‌زمان بازدارنده چندین روند فیزیولوژیکی درون سلول است. بردوفیکس با ایجاد پیوندهای شیمیایی جدید، پروتئین‌ها را درهم شکسته، کارکرد آنزیم‌ها را برهم زده، در روندهای حیاتی سلول مانند تنفس اختلال به وجود آورده، فعالیت غشاء سلولی را کاهش داده و در نهایت منجر به مرگ سلول می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود عامل بیماری نتواند خود را در برابر بردوفیکس مقاوم کند.

روش‌های مصرف سم بردوفیکس

محلول‌پاشی

متداول‌ترین روش برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی با بردوفیکس می‌باشد. دوزهای مورداستفاده بسته به زمان مصرف متفاوت می‌باشند.

روش ساخت دوزهای مختلف بردوفیکس برای محلول‌پاشی

منظور از محلول‌پاشی با دوزهای ۵ یا ۱۰ در هزار، مخلوط کردن ۵ یا ۱۰ لیتر بردوفیکس در۱۰۰۰ لیترآب می‌باشد. این میزان آب بسته به حجم سم‌پاش قابل‌تغییر است. برای مثال، برای تهیه دوز ۵ در هزار درسم‌پاشی به حجم ۲۰۰ لیتر، یک بطری یک لیتری را به‌شدت تکان داده و به داخل سم‌پاشی که در آن مقداری آب وجود دارد می‌ریزیم. سپس سم‌پاش را تا ۲۰۰ لیتر با آب پر کرده، کاملاً به هم زده و شروع به سم‌پاشی می‌کنیم.

رنگ بردو

برای کنترل بیماری‌هایی مانند پوسیدگی‌های طوقه و ریشه گیاهان، انواع شانکرها و بلایت ها، سرطان‌ها و گال های طوقه و ریشه، محلول‌پاشی ها به‌تنهایی کافی نبوده و لازم است بافت آلوده با ابزار تیزی تراشیده شده و بافت سالم گیاه با بردوفیکس رقیق نشده رنگ شود. این کار برای ضدعفونی محل هرس گیاهان نیز باید انجام شود. در صورت استفاده از این روش دیگر نیازی به استفاده از چسب باغبانی و … نمی‌باشد.

محلول در آب زراعی

برای کنترل بیماری‌هایی مانند پوسیدگی‌های طوقه و ریشه گیاهان، سرطان‌ها و گال های طوقه و ریشه که عامل بیماری‌زا خاکزی است محلول‌پاشی‌ها به‌تنهایی کافی نبوده و لازم است خاک نیز ضدعفونی شود. برای این منظور مقدار ۱۰ در هزار بردوفیکس آماده شده و گیاهان با این محلول آبیاری شوند. برای درختان مسن‌تر آبیاری سایه‌انداز و بیل زدن خاک نیز ضروری است.

سم‌پاشی‌های دوره‌ای چهارگانه

منظور از سم‌پاشی‌های دوره‌ای چهارگانه درختان میوه، سم‌پاشی در چهار مرحله زیر می‌باشد:

پس از ریزش ۷۰ درصد برگ‌ها با بردوفیکس ۱۰ در هزار

قبل از تورم جوانه‌ها با بردوفیکس ۱۰ در هزار

بعد از ریزش گلبرگ‌ها یا شاتون ها با بردوفیکس ۵ در هزار

بعد از تشکیل میوه با بردوفیکس ۵ در هزار

نکات مهم در پیشگیری از وقوع یا گسترش بیماری‌های قارچی، باکتریایی و سرمازدگی

ضدعفونی بذر قبل از کاشت به‌وسیله سم‌پاشی با سم بردوفیکس ۱۰ در هزار

ضدعفونی خاک زراعی به‌وسیله آبیاری با بردوفیکس ۱۰ در هزار بلافاصله بعد از کاشت

ضدعفونی قلمه‌ها، ریشه نهال‌ها و ابزار هرس به‌وسیله آغشته کردن با بردوفیکس ۱۰ در هزار

سم‌پاشی درختان با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از وقوع باران شدید، تگرگ، طوفان و هر عامل تنش‌زای دیگر

برای جلوگیری از وقوع سرمازدگی، سم‌پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار هنگام هشدار ایستگاه‌های هواشناسی قبل از وقوع سرما

ساخت محلول بردوفیکس

محلول بردو عبارت است از سولفات مس که به‌وسیله آهک خنثی شده باشد. باید توجه داشت که به علت خنثی شدن، ترکیب بردو دست‌ساز را، باید به اندازه مصرف روزانه تهیه کرده و از نگهداری آن برای مصرف روزهای بعد خودداری شود.

جهت مصرف در زمستان چون درختان فاقد برگ می‌باشند با دُز ۵ تا ۱۰ در هزار قابل تغییر می‌باشد یعنی اگر آلودگی به قارچ کم بود ۵ در هزار و اگر آلودگی زیاد بود تا ۱۰ در هزار قابل‌مصرف است.

جهت مصرف در زمانی که درختان برگ دارند با دز ۲ تا ۵ در هزار قابل‌تغییر است یعنی اگر آلودگی به قارچ کم بود با دوز ۲ در هزار و اگر آلودگی به قارچ زیاد بود تا ۵ در هزار قابل‌مصرف است.

برای اینکه توضیحات فوق بهتر جا بیافتد ساخت بردوفیکس ۱۰ در هزار را توضیح می‌دهیم: به زبان ساده ۱۰ در هزار یعنی ۱۰ کیلو در هزار لیترآب است که شما می‌توانید به نسبت نیاز و مصرفتان این واحد را کم و یا زیاد نمایید.

جدول تهیه بردوفیکس به نسبت‌های متفاوت

سولفات مس ۱۰۰ گرم

آهک ۱۰۰ گرم

۱۰ لیتر آب

سولفات مس یک کیلوگرم

آهک یک کیلوگرم

۱۰۰ لیتر آب

سولفات مس ۱۰ کیلوگرم

آهک ۱۰ کیلوگرم

۱۰۰۰ لیتر آب

سولفات مس ۲۰ کیلوگرم

آهک ۲۰ کیلوگرم

۲۰۰۰ لیتر آب

مرحله اول: ۱۰ کیلو سولفات مس و ۱۰ کیلو آهک، آماده تهیه کنید. برای خانه‌دارها می‌توانند این مواد را به مقدار کم از عطاری‌ها به‌راحتی تهیه کنند.

مرحله دوم: سولفات مس را با آب ولرم حل می‌کنیم (۱۰ کیلو سولفات مس را می‌توانیم در ۵ مرتبه ۲ کیلویی با آب ۱۰ لیتری ریخته هم زده تا حل شود از ریختن یکجا به آب بپرهیزید).

مرحله سوم: آهک را با آب حل می‌کنیم (۱۰ کیلو آهک را می‌توانیم در ۵ مرتبه ۲ کیلویی با آب ۱۰ لیتری ریخته هم زده تا حل شود از ریختن یکجا به آب بپرهیزید).

سپس آب آهک را با پارچه توری صاف کنید تا دانه‌های درشت حل‌نشده از شیره آهک جدا شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن محلول‌های آماده شده آهک و سولفات مس به مخزن اصلی.

باید به این نکته توجه داشت اول محلول آهک باید اضافه کرده سپس محلول مس کم‌کم به آن اضافه کنید در غیر این صورت محلول به‌صورت لخته‌ای می‌شود (مثل شیرترش می‌برد)

سپس آن‌قدر به آن آب اضافه می‌کنیم تا حجم آن به ۱۰۰۰ لیتر برسد.

حتماً سم‌ پاش مجهز به همزن خوب باشد تا از ته‌نشین شدن محلول جلوگیری شود در غیر این صورت هر چند دقیقه محلول را با بیل یا چوب هم بزنید تا ته نگیرد.

هنگام پاشش بردوفیکس به تنه و شاخه درخت اگر بعد از فصل خزان است حتماً برگ‌های روی زمین ریخته را هم به قارچ کش آغشته نمایید چون قارچ از طریق خاک آلوده به درخت انتقال پیدا می‌کند.

برای خرید انواع سم و سایر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما شامل انواع بذر، کود، سموم و ... را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: سم، خرید سم، فروشگاه سم، قارچ کش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۴:۰۰ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

کود کلات آهن و روی

کود کلات آهن و روی

به دلیل ساختار آهکی خاک‌های کشور اکثر محصولات کشاورزی دچار مشکل کمبود آهن و روی می‌باشند. کلات آهن و روی حتی در خاک‌هایی با PH حدود ۸/۵ نیز به‌راحتی آهن و روی را به فرم قابل‌جذب برای گیاه حفظ نموده و کمبود این عناصر را به‌طور کامل برطرف می‌نماید و در نتیجه موجب افزایش رشد، گلدهی و ثمردهی محصولات مختلف می‌گردد و افزایش کیفیت محصولات، بهبود عطروطعم و افزایش میزان برداشت محصول را به‏ دنبال خواهد داشت.

عنصر آهن یکی از کلیدی‌ترین عناصر در ساختار سبزینه گیاهی است و کمبود آن یکی از شایع‌ترین کمبودهای عناصر غذایی در زراعت و باغات اکثر مناطق کشاورزی کشورمان است و کمبود این عنصر در گیاه باعث کاهش میزان کلروفیل در سلول‌ها می‌شود که علائم آن رنگ پریدگی و زردی برگ‌ها است که تشدید کمبود این عنصر در نهایت خشکیدگی برگ‌ها و گیاه را در پی خواهد داشت. بهترین و سریع‌ترین راه رفع کمبود و نیاز گیاهان به عنصر آهن، تغذیه گیاهان از کودهای کلات آهن است. کود کلات آهن مناسب برای استفاده در خاک ایران، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جبران کمبود آهن است. ایجاد مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، مقاومت در برابر سرمازدگی بهاره و زمستانه و کاهش ضایعات، تسریع ریشه‌زایی گیاهان و درختان، افزایش تعداد پنجه‌های بوته‌ها، افزایش سطح برگ گیاهان، افزایش تشکیل میوه، کاهش ریزش میوه و گل از طریق تأثیر عنصر آهن در متابولیسم گیاه میسر می‌شود.

علل و علائم کمبود آهن در گیاه

در بیشتر نقاط کشور ما مهم‌ترین عاملی که موجب کمبود آهن زیادی بی‌کربنات در محلول خاک است اغلب خاک‌های ایران مقدار قابل‌توجهی آهک دارند. آهک به‌تنهایی مشکل چندانی در جذب آهن ایجاد نمی‌کند.

ریشه گیاه با ایجاد شرایط ویژه‌ای در اطراف خود (ترشح هیدروژن یک بار مثبت یا پروتون، اسیدهای آلی و کلات‌های طبیعی) از قلیایت خاک در نزدیکی ریشه می‌کاهد و به این ترتیب حلالیت ترکیبات آهن‌دار خاک را افزوده، آهن موردنیاز گیاه را در حد کافی تأمین می‌کند. آبیاری سنگین، فشردگی و یا هر عامل دیگری که تهویه خاک را کاهش دهد، به افزایش غلظت دی‌اکسید کربن در خاک می‌شود و در حضور آهک، واکنش انجام می‌دهد که طی آن بی‌کربنات تولیدشده، خاصیت بافری دارد.

بدین معنی که از کاهش pH در اطراف ریشه تا حدی جلوگیری می‌کند و در نتیجه از حلالیت بیشتر ترکیبات آهن‌دار و قابلیت جذب آهن کاسته می‌شود. توانایی ریشه گیاهان مختلف در ایجاد شرایط مناسب برای جذب آهن متفاوت است. گیاهان مقاوم به کمبود آهن، ریشه‌های کارایی برای جذب آهن‌دارند.

علائم کمبود آهن در برگ گیاه

ریشه گیاهان حساس به کمبود آهن، کارایی مناسبی برای جذب آهن ندارند. این خصوصیت بیشتر جنبه وراثتی دارد. البته تأثیر تغذیه گیاهی مناسب نیز در این مورد به اثبات رسیده است. آب آبیاری، گاهی به‌ویژه هنگامی که از چاه‌های عمیق تأمین شود بی‌کربنات دارد. هوادهی این آب‌ها (با استفاده از فواره و یا ریزش از بلندی) و یا مصرف مقداری اسید سولفوریک (کاهش pH آب آبیاری تا حد خنثی)، مقدار بی‌کربنات را کاهش می‌دهد.

گاهی در گیاهان مبتلا به کمبود آهن، غلظت آهن در برگ‌ها بیشتر از حد نرمال است و حتی اخیراً در تجزیه‌های برگی، مقدار غلظت آهن را درج نمی‌کنند. این بدان علت است که وجود آهن زیادی در برگ‌ها ملاک عمل نیست و باید از طریق محلول‌پاشی و ایجاد شرایط خوب مدیریتی حرکت آهن را در گیاه بهبود بخشید تا علائم کمبود آهن در برگ‌ها مشاهده نگردد.

در صورت کمبود آن، سبزینه (کلروفیل) به مقدار کافی در سلول‌ها یافت نمی‌شود و برگ‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌آیند. زردی برگ ناشی از آهک، شکل خاصی از کمبود آهن در گیاه است که در بخش وسیعی از کشور ما را فرا گرفته است مرکبات در جنوب و شمال کشور، میوه‌های معتدله (از جمله سیب، هلو گلابی، زردآلو)، برخی از زراعت‌های مهم از جمله سیب زمینی، سویا و سورگوم، سبزی و گیاهان زینتی با شدت‌های متفاوت، از کمبود آهن صدمه می‌بینند. مدیریت هوشمندانه در کاهش خسارت، بسیار مؤثر است.

عواملی که موجب می‌شود کمبود آهن تشدید شود عبارت‌اند از:

آهکی بودن خاک‌ها؛ PH قلیایی – به ازاء هر یک واحد افزایش PH، حلالیت ترکیبات آهن هزار مرتبه کاهش پیدا می‌کند. یعنی در PH بالاتر از ۷ حلالیت آهن، برای تأمین آهن موردنیاز گیاه کافی نیست؛

تهویه نامناسب خاک (در خاک بافت سنگین).

کمی مواد آلی در خاک.

کیفیت نامناسب آب آبیاری؛ به‌خصوص غلظت زیاد یون بی‌کربنات که در جذب آهن و انتقال آن در داخل گیاه ایجاد مشکل می‌کند.

مصرف زیاد کودهای فسفری؛ در شرایط مصرف زیاد فسفر جذب آهن توسط گیاه کاهش می‌یابد.

بیماری‌های قارچی ریشه که موجب پوسیدن ریشه می‌شود و آفات ریشه خوار در گیاه.

ارزیابی آهن قابل‌جذب در خاک

ارزیابی آهن قابل‌جذب در خاک به روش عصاره گیری و با DTPA انجام می‌شود. (DTPA) یک عصاره‌گیری است که برای عصاره‌گیری عناصر کم‌مصرف مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش معمولاً اگر مقدار آهن قابل‌جذب کمتر از ۲.۵ میلی‌گرم در کیلوگرم باشد کمبود آهن وجود دارد. همچنین بین ۲.۵ تا ۴.۵ میلی‌گرم نیز در بعضی از گیاهان کمبود آهن مشاهده می‌شود که غلظت بحرانی آهن نیز گفته می‌شود. غلظت بیش از حد ۴.۵ غلظت مناسب آهن را نشان می‌دهد. آهن به‌صورت Fe+2، Fe+3 و کِلات‌ آهن (کلات‌های طبیعی و کلات‌های مصنوعی) توسط گیاه جذب می‌شود.

گیاهان و ارقام آن‌ها نسبت به کمبود آهن حساسیت متفاوتی دارند. واریته‌های گیاهی از نظر حساسیت به کمبود آهن به دو گروه Fe افیشنت کوتی‌وا و Fe این‌افیشنت کوتی وا تقسیم‌بندی می‌شوند. گیاهان Fe افیشنت Fe-efficient یا آهن‌کارا (یا مقاوم به کمبود آهن) گیاهانی هستند که با مکانیسم‌های مختلف قابلیت جذب آهن را در خاک افزایش می‌دهند و در نتیجه دچار کمبود آهن نمی‌شوند. این گیاهان با دو مکانیسم مشهور به استراتژی ۱ و استراتژی ۲ قابلیت جذب آهن را در خاک افزایش می‌دهند

استراتژی ۱ در اکثر گیاهان دیده شده و به‌صورت‌های مختلفی قابلیت جذب آهن را بالا می‌برد. از جمله اینکه دفع +H در محیط ریشه باعث اسیدی شدن PH خاک می‌شود و حلالیت آهن را افزایش می‌دهد.

درمان کمبود آهن

۱-با برخی اعمال می‌توان از بروز کمبود آهن در گیاه جلوگیری کرد برای این منظور باید شرایط تهویه خاک مناسب باشد که این امر از طریق چند عامل صورت می‌گیرد:

الف- بیل زدن در پای درخت؛

ب- اضافه کردن مواد آلی به خاک؛

ج- کیفیت مناسب آب؛

د- مصرف متعادل کود حیوانی و کود فسفری تا قابلیت جذب آهن بالا رود.

۲-کاشت ارقام و گونه‌های مقاوم به کمبود آهن؛

۳-مدیریت آبیاری صحیح؛ مصرف زیاد آب باعث تغذیه نامناسب و تشدید بروز کمبود آهن می‌شود؛

مصرف کود آهن به‌صورت محلول‌پاشی روی گیاه و تزریق دارو بر روی تنه درخت درمان خوبی است. برای مصرف کود در خاک، کود کلات آهن بهترین کود است، کود کلات‌ آهن کود گران‌قیمتی است.

مقدار کود آهن موردنیاز گیاهان

تصور غلط بعضی از افراد در مصرف بیش از اندازه کود کلات آهن جهت بهبود اشتباه است. استفاده از هر نوع کودی جهت تغذیه خاک و گیاه اگر بیش از اندازه گیاه باشد باعث سمیت یا مرگ گیاه می‌شود. مصرف عناصر غذایی گیاه از خاک مقدار محدودی است که اگر مقدار آن بیش از اندازه باشد دیگر گیاه برای اجرای عمل تغذیه و آبگیری از خاک دچار مشکل می‌شود و شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد. البته کود آهن جز کودهایی است که مصرف زیاد آن خرابی زیادی به بار نمی‌آورد ولی باید براساس الگوی مصرف آن به گیاه تزریق شود.

مهم: علائم مسمومیت به هر عنصری، همان علائم کمبود آن عنصر را نشان می‌دهد.

استفاده از مقدار کود آهن موردنیاز گیاهان

بهترین زمان برای استفاده از کود آهن، زمانی است گیاهان در حال رشد و نمو می‌باشند بنابراین فصل بهار و تابستان جز بهترین زمان‌های استفاده از کود آهن می‌باشند. در فصل زمستان و پاییز به دلیل خواب گیاه نیاز کمتری به استفاده از کود در گیاه دیده می‌شود. البته با توجه به زمان کاشت و همین‌طور منطقه‌ای که گیاه در آن رشد می‌کند می‌توان از دزهای مختلف کود آهن در بازه‌های مختلف زمانی برای تیمار گیاه استفاده کرد. تغییر کردن فصل فرمول استفاده از کود آهن را تغییر می‌دهد.

برای خرید این کود و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: کود، کلات آهن، خرید کود، فروشگاه کود، کود کلات آهن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۰:۱۸ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

کود آمینو اسید چیست؟

کود آمینو اسید

شاکله کود آمینو اسید تشکیل شده از ترکیب اسیدهای آمینه COOH و NH2 و گروه‌هایی از هیدروژن‌ها و گروه جانبی R که همه این‌ها زیر گروه‌هایی از پروتئین‌ها هستند. حال خود گروه R در اسیدهای آمینه متفاوت بوده که در حدود ۲۰ نوع مختلف است. درحالی‌که گروه NH2 در سمت راست ساختار کود اسید آمینه قرار گرفته باشد و چسبیده باشد، به آن مدل D و درحالی‌که در سمت چپ ساختار قرار گرفته باشد و چسبیده باشد به آن مدل L می‌گویند. فقط و فقط اسیدهای آمینه مدل L در تجزیه پروتئین‌ها به کار برده می‌شوند.

کود اسید آمینه به دو حالت کلی ضروری و غیرضروری تقسیم‌بندی می‌شود که حالت اول آن اسیدهای آمینه ضروری هستند که به آن گروه از کود اسیدهای آمینه گفته می‌شود که گیاه قادر به تجزیه آن‌ها نبوده و باید در اختیار گیاه برای رشد بهتر و مفیدتر قرار بگیرد. کود اسیدهای آمینه حالت دوم که غیرضروری هستند به آن گروه از اسیدهای آمینه می‌گویند که گیاه قادر به تجزیه آن‌ها است. هر نوع از مدل‌های مختلف اسید آمینه در ساختار فیزیکی و فیزیولوژی گیاه نقش‌های مختلفی را برعهده دارند، به‌عنوان مثال ماده آلانین در تجزیه و تحلیل دو ماده کلروفیل و پرولین در جوانه زدن دانه‌های گردو نقش دارد.

برای ساخت و تولید اسیدهای آمینه سه روش مختلف وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱-هیدرولیز اسیدی

۲-هیدرولیز اسیدی کنترل شده

۳-هیدرولیز آنزیمی

مزیت‌ها و فواید کود اسید آمینه

کود اسید آمینه‌ها از پیکربندی‌های اولیه و مهم در مراحل آغازین سنتز و تجزیه پروتئین‌ها هستند. تقریباً ۲۰ نوع کود اسید آمینه مهم در هر یک از فرآیندهای تجزیه‌وتحلیل و سنتز پروتئین‌ها در سلول کود اسید آمینه درگیر هستند. در تحقیقات انجام شده سال‌های اخیر به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند که آمینواسیدها می‌توانند به‌طور مستقیم تأثیر بسیار زیاد، مفید و مهمی در فعالیت‌های حیاتی و ساختارهای گیاهی داشته باشند.

همچنین اسیدهای آمینه که توسط گیاهان و در درون خود گیاه تولید می‌شوند نیز با کود آمینو اسیدهایی که به‌صورت کود مایع مخلوط شده با آب و همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند، یکی و ترکیب شده و در ساختمان خاک و ساختار آن قرار داده می‌شوند.

این اسیدهای آمینه که در خاک استقرار می‌یابند و به خاک اضافه می‌شوند باعث بهبود ساختار خاک و به‌طورکلی فلور گیاهی خاک کمک می‌کنند و با این کار جذب و دریافت مواد موردنیاز و مفید خاک را توسط ریشه گیاهان آسان می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند که مواد موردنیاز و مفید به‌طور یکسان از طریق خاک جذب گیاه شود.

دادن و رساندن مواد موردنیاز و تغذیه‌ای برای گیاهان از راه برگ گیاهان است که از پاشیدن مواد موردنیاز بر روی برگ گیاهان انجام می‌گیرد. این کار علاوه بر اینکه باعث رسیدن مواد موردنیاز به گیاه می‌شود احتیاجات غذایی گیاه را هم برطرف می‌کند. در این حالت اسیدهای آمینه طوری تدارک دیده شده‌اند که ساختار مناسبی را در گیاه جهت سنتز و تجزیه پروتئین شکل دهند و این حالت در واقع همان عملکرد اختصاصی آمینواسیدها در گیاه محسوب می‌شود.

به‌طورکلی همه گیاهان مانند هر اندام و ارگان زنده دیگر، به‌طور حتم به اجزا و مکانیسمی و شرایط و ویژگی‌های خاصی برای رشد بیشتر و بهتر نیازمند هستند تا بتوانند از خاک سر بیرون آورده و از مزیت‌ها و منابع طبیعی مانند نور، باران و… استفاده کافی ببرند. گیاهان هیدروژن موردنیاز خود را از آب موجود در خاک به دست می‌آورند. از هیدرات‌های کربنی که به‌مرور زمان در خاک شکل گرفته‌اند به‌منظور فتوسنتز و تشکیل سلول‌های گیاهی استفاده می‌کند. این دو مورد ذکرشده در بالا راه‌های رسیدن به سوخت‌وساز متوازن و سنتز اسیدهای آمینه برای رشد گیاه است.

در این راه فقط اسیدهای آمینه نوع ال هستند که بخشی از این پروتئین‌ها و فعالیت‌های متابولیکی را دارا می‌باشند و باوجوداین اسیدهای آمینه می‌توان گفت که گیاه انرژی‌اش را صرف این راه سخت و طاقت‌فرسا برای فتوسنتز و تشکیل سلول و به دست آوردن هیدرات کربن و نیتروژن نخواهد کرد.

حال اگر منبعی مجزا و مفید از آمینواسیدهای نوع ال در اختیار گیاه باشد باعث سرعت گرفتن در رشد و تکثیر سلولی و شرایط بهتر برای فتوسنتز گیاهی است.

حضور آمینواسیدها برای سوخت‌وساز گیاهان، سوخت‌وسازهای سلولی و همچنین افزایش کیفیت و طعم و اندازه و رشد موردنیاز برای کشاورزی امری ضروری است. با وجود اسیدهای آمینه این سطح کیفی بسیار خوب و مثبت ارزیابی می‌شود و همچنین به‌عنوان کاری لازم و ضروری و مهم نیز شناخته شده است. همچنین برای جلوگیری از کاهش محصول و همیشه پربار بودن محصولات در طی زمان‌های طولانی استفاده از اسیدهای آمینه امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

کود اسید آمینه و کاربرد آن

از کاربردهای اسیدهای آمینه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی گیاه، تأثیر بر حفره‌های هوا، افزایش عددی و کیفیتی محصول، تحرک و تحریک برای فرآیند گرده‌افشانی، سرعت رسیدن به محصول سالم و کامل و … است. حال به توضیح تک تک این موارد پرداخته و شما رو با کاربردهای بیشتر این اسیدهای آمینه آشنا می‌سازیم.

تقویت سیستم ایمنی گیاه با کود اسید آمینه

از طریق تقویت دیواره سلولی، افزایش تولید بافت خشبی گیاهان و ترمیم سریع‌تر بافته‌ای آسیب‌دیده موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر حمله آفات و بیماری‌ها می‌گردد.

تقویت در برابر مسائل محیطی

مشکلاتی محیطی و اقلیمی مناطق مختلف مانند دمای بالا، سرمای شدید، یخبندان، تنش‌های آبی، شوری و جابجایی و انتقال گیاه دارای تأثیر منفی بر روی متابولیسم‌های گیاهی بوده و موجب کاهش کمیت و کیفیت محصولات می‌شوند. کاربرد کودهای ارگانیک حاوی اسیدهای آمینه در قبل، حین و بعد از بروز استرس محیطی، باعث کم شدن خسارت ناشی از شرایط نامساعد محیطی می‌شود و از اسید آمینه‌های مهم در کاهش بروز این مشکلات می‌توان از اسید آمینه لوسین، ایزولوسین، والین و آرژنین نام برد.

تأثیر بر روزنه‌های هوایی

حفره‌های هوا، ساختمان تشکیل شده سلولی‌اند که در مدیریت و برنامه‌ریزی آبی گیاهان و جذب عنصرهای کم مصرف و پرمصرف و گازها دخیل‌اند. باز شدن حفره‌های به‌وسیله شرایط خارجی مانند نور، رطوبت، دما و غلظت نمک‌ها و … و شرایط داخلی مانند اسیدهای آمینه و اسید آبسیزیک کنترل می‌شوند. حفره‌های هوایی درحالی‌که نور و رطوبت و افزایش دما و غلظت نمک مسدود می‌شود و در پی آن نقل‌وانتقال و جذب و گرفتن عناصر غذایی و فرایند فتوسنتز کاهش شدیدی می‌یابد.

همچنین تعادل فعالیت‌های متابولیکی به‌هم‌ریخته و فرایندهای شیمیایی مانند کاتابولیسم از آنابولیسم بیشتر می‌شود. در نتیجه سوخت‌وساز گیاه افزایش یافته و در نهایت رشد گیاه کاهش می‌یابد. به کارگیری کودهای آلی حاوی اسیدهای آمینه از انسداد حفره‌های هوایی بر اثر شرایط نامساعد محیطی و اقلیمی غلبه می‌کند و باعث رشد صحیح و منطقی و درست گیاهان می‌گردد. کودهای اسید آمینه لیزین و ایستیدین باعث این تغییرات را در گیاهان فراهم می‌کنند.

افزایش کمی و کیفی محصول

اسیدهای آمینه با افزایش نسخه برداری و فعال‌سازی فرایند تشکیل قند و افزایش میزان پروتئین در گیاه موجب بهبود ویژگی‌های کیفی (بهبود طعم و رنگ میوه) و ویژگی‌های کمی (افزایش وزن و یکسان‌سازی اندازه میوه) می‌گردند.

القاء فرایند گرده‌افشانی

گرده‌افشانی عمل انتقال و پخش شدن گرده بر روی گیاه ماده به دنبال آن لقاح و در نهایت تشکیل میوه می‌باشد. اسیدهای آمینه از طریق فعال‌سازی هورمون‌های مؤثر در تولید گل و میوه باعث تشدید و همین طور افزایش سرعت گره افشانی می‌شوند. اسیدآمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می‌کند. از سویی دیگر لیسین، متیونین و گلوتامیک اسید آمینواسیدهای ضروری در عمل گرده‌افشانی می‌باشند.

افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسید آمینه متیونین از طریق تحت تأثیر قرار دادن تولید هورمون اتیلن، موجب سرعت بخشیدن به‌سرعت رسیدگی محصولات می‌گردد.

بهبود فرایند جذب املاح و ریزمغذی‌های ضروری رشد

اسیدهای آمینه دارای ویژگی کلات کنندگی مواد و عنصرهای ریزمغذی هستند و جذب و تجزیه و انتقال عناصر موردنیاز و غذای گیاه را به درون گیاه آسان‌تر می‌سازند و میزان مصرف کودهای شیمیایی و سموم را تقلیل می‌بخشند.

کمک به تعادل میکروفلورای خاک

حفظ تعادل فلور میکروبیخ در سرزمین‌های کشاورزی گزینه‌ای بسیار مهم و حیاتی است که شاید توجه چندانی به او نشود. این موضوع که باعث معدنی‌تر و بهتر و باکیفیت‌تر شدن خاک می‌شود بسیار مهم است.

بررسی بین کلات‌های حاوی کود شیمیایی و کودهای اسید آمینه مورداستفاده در کشاورزی

از مزیت‌های آن می‌توان به‌طور عمده کلات‌های آمینو اسیدی باعث تحرک پذیری بالای در داخل گیاهان است. معمولاً عنصر کلسیم در خاک به‌وفور یافت می‌شود. اما به دلیل قابلیت محرک بودن کم کلسیم در داخل گیاهان معمولاً کمبود و فقر آن در بسیاری از گیاهان مشاهده می‌شود زیرا عنصر کلسیم در آوندهای چوبی انتقال‌های خوبی ندارند.

همان‌طور که میدانید یک اتم کلسیم مخلوط و ترکیب شده با اسید آمینه به‌راحتی در گیاه حرکت می‌کند و تحرک بالاتری دارد. کمبود کلسیم در گیاهانی که در بافت هایی که رشد سریع دارند جبران می‌کند و کلسیم به آن‌ها می‌رساند.

یکی از موانع و معضلات استفاده از کودهای مرسوم شیمیایی وجود دارد در خصوص شیوه وارد شدن یون‌ها به داخل سلول گیاهی است. یون‌ها باعث رها شدن کلسیم از دیوار سلولی گیاهان می‌شوند و به دیواره سلولی خسارت می‌رسانند درحالی‌که کلات‌های کودهای آمینواسیدی در گیاه با کم‌ترین مقاومت و بدون مشکل و معضل خاصی به دیواره سلولی وارد فضای درونی سلول می‌شوند.

به‌طورکلی کاربرد کود اسیدهای آمینه به‌منظور استفاده در مصرف پایه‌ای و حیاتی موردنیاز گیاهان و یا حتی به‌منظور استفاده در شرایط حساس و منحصربه‌فرد تغذیه گیاهی و همچنین آینده‌نگری در رشد گیاهی می‌تواند بسیار متداول باشد. در این بین جذب کودهای آمینواسیدها می‌تواند از روزنه‌ها و حفره‌های گیاهی به‌صورت محلول‌پاشی بسیار مناسب باشد. به‌خصوص زمانی که دمای محیط مکانی که گیاه در آن رشد می‌کند مناسب باشد.

کاربردهای انواع مختلف کود اسید آمینه

آلانین: در تجزیه کلروفیل و در تنظیم باز شدن حفره‌های گیاهی، در گرده‌افشانی و مقاومت در برابر خشکی‌های آبی نقش دارد.

پرولین: در جوانه‌زنی دانه‌های گردو، در زمان‌های شوری و مقاومت در برابر شرایط خشکی و دما نقش بسزایی دارد.

گلوتامیک اسید: در جوانه‌زنی بذر و به‌عنوان یک عامل پیس شرط لازم در سنتز کلروفیل کاربرد دارد. گلوتامیک اسید همچنین در تجزیه‌وتحلیل دیگر کودهای اسیدهای آمینه نیز نقش دارد.

آسپارتیک اسید: در جوانه‌زنی بذر و در سوخت‌وساز اسیدهای آمینه نقش دارد.

فنیل آلانین: در گرده‌افشانی گیاهان و لقاح آن‌ها مفید است.

تیروزین: در گرده‌افشانی و در مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی و محیطی نقش دارد.

سرین: در گرده‌افشانی و لقاح گیاه مؤثر است.

ترئونین: در گرده‌افشانی و مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی و محیطی نقش دارد.

گلیسین: به‌عنوان یک عامل اولیه موردنیاز در تشکیل گروه‌های پیرول و در تجزیه کلروفیل نقش دارد.

والین: در گرده‌افشانی و لقاح گیاه و در مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی محیطی و در جوانه‌زنی بذرها نقش دارد.

لوسین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک و در جوانه‌زنی دانه‌های گرده نقش دارد.

ایزولوسین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک، در جوانه‌زنی دانه‌های گردو و در گرده‌افشانی و الحاق گیاه بسیار مؤثر است.

هیستیدین: در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است.

متیونین: به‌عنوان یک عامل اولیه هورمون اتیلن و در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است.

سیستنین: در ساختار آنزیم نیتروژناز که در تثبیت بیولوژیک ازت کاربرد دارد.

لیزین: در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است. در سنتز کلروفیل کاربرد دارد.

آرژنین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک و در جوانه‌زنی دانه‌های گرده نقش دارد.

طریقه مصرف کودهای اسیدهای آمینه

کود آمینواسید در تمام مراحل رشد و نمو و تولید گیاهان باغی و زراعی مثل کود پرتقال و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. طرز مصرف این کود برای هر گیاه متفاوت بوده و فرق می‌کند. کود آمینواسیدهایی که به‌صورت کود مایع مخلوط شده با آب که برای هر گیاه مقدار آن متفاوت است و میزان مصرفی منحصربه‌فرد خود را دارد که با آب مخلوط شده به پای گیاه می‌ریزد و همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

این اسیدهای آمینه که در خاک استقرار می‌یابند و به خاک اضافه می‌شوند باعث بهبود ساختار خاک و به‌طورکلی فلور گیاهی خاک کمک می‌کنند و با این کار جذب و دریافت مواد موردنیاز و مفید خاک را توسط ریشه گیاهان آسان می‌کنند.

همچنین باعث می‌شوند که مواد موردنیاز و مفید به‌طور یکسان از طریق خاک جذب گیاه شود. روش دیگر مورداستفاده از این کودها به‌صورت پاشیدن کودها بر روی برگ درختان است که از آن راه گیاه بتواند کود اسیدهای آمینه را جذب کند. بدین صورت خواهد بود که شما محلول را با آب مخلوط کرده و با دستگاه‌های آب‌پاش بر روی برگ درختان می‌پاشید.

برای مثال برای محلول رسانی به سبزیجات از حدود ۳ تا ۵ لیتر در هر هکتار استفاده می‌کنید. برای محصولات زراعی و باغی حدود ۴ تا ۵ لیتر در هر هکتار و برای محصولات گلخانه‌ای ۴ تا ۵ لیتر در هر هکتار و برای محصولات مرکبات ۵ تا ۷ لیتر در هر هکتار. برای باغات پسته کود اسید آمینه موردنیاز در حدود ۷ تا ۹ لیتر در هر هکتار است. محصولاتی مثل زیتون و انگور مقدار مصرفی بیشتری دارند و در حدود ۸ تا ۹ لیتر در هر هکتار خواهد بود. موارد گفته شده در بالا میزان مصرف اسید آمینه برای هر هکتار را به‌صورت حدودی مشخص می‌کند و همین‌طور روش‌های استفاده از این محصول نیز به‌طور کامل در بالا گفته شده است.

کود آمینو اسید فرمولایف حاوی ۱۶ نوع اسید آمینه مؤثر، حاصل تجزیه آنزیمی و کامل پروتئین های گیاهی است. این کود محرک رشد زیستی، ضدتنش های محیطی، تحریک رشد ریشه و شکوفه زایی کاملاً سازگار با ساختار گیاهی و با جذب سریع، غنی از گلایسیـن است. محلول پاشی کود محرک رشد آمینواسید فرمولایف (۸۰%) قبل، بعد و همچنین در طی وقوع تنش، موجب فعال سازی مکانیسم های گیاهی برای تحمل شرایط سخت و تسریع در بهبودی گیاه می شود. محلول پاشی این آمینواسید باعث تسهیل گرده افشانی، تلقیح و تشکیل گردۀ سالم می گردد. همچنین بر رسیدگی و افزایش میزان قند، رنگ، سایز و ویتامین های میوه تأثیر مستقیم می گذارد. برای خرید این کود و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: کود، آمینو اسید، خرید کود، فروشگاه کود، کود آمینو اسید،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۸:۱۵ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

در طول تاریخ باغبانی در مناطق ساحلی مزیت‌های لجن سبز که در سراسر ساحل رشد می‌کنند را تشخیص داد. جلبک دریایی می‌تواند در سواحل شنی تکثیر شوند و برای کسانی که در آن مناطق رفت‌وآمد دارند یا مزاحمت ایجاد کند. به‌هرحال پس از استفاده کود جلبک دریایی در باغ درخواهید یافت که نه‌تنها مزاحم نیستند بلکه یک کود معجزه‌گر نیز هستند. برای اینکه یاد بگیرید چگونه از کود تقویتی جلبک دریایی برای گیاه بسازید این مقاله را بخوانید:

استفاده از جلبک دریایی به‌منظور تقویت گیاهان

استفاده از عصاره جلبک دریایی در باغ مزیت‌های زیادی دارد و راه‌های زیادی وجود دارد تا از آن استفاده کنیم. جلبک‌ها نیز مشابه بیشتر مواد ارگانیک ساختار خاک را تقویت می‌کنند، تخلل خاک را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند خاک بیشتر رطوبت در خود نگه دارد. همچنین مواد معدنی موجود در جلبک، باکتری‌های مفید خاک را تحریک می‌کنند و بدین ترتیب خاک قوی‌تر و سالم‌تر می‌شود تا محصولات باغ مرغوب‌تر شوند.

جلبک خشک به توده کمپوست و پودر تقویت‌کننده افزوده می‌شود. در برخی مناطق سواحل و خطوط ساحلی که جلبک دریایی دارند منطقه حفاظت‌شده محسوب می‌شوند. معمولاً جمع‌آوری جلبک از سواحل ممنوع است. آیا تا به حال جریمه کندن جلبک از ساحل را پرداخت کرده‌اید؟ کارشناسان پیشنهاد می‌دهند در مناطقی که کندن و برداشت جلبک آزاد است فقط گیاهان تازه جمع‌آوری شوند و از کیسه‌های کرباسی یا توری برای حمل آن‌ها استفاده شود. به همان اندازه که نیاز دارید جمع کنید چرا که جلبک بیش‌ازاندازه کنده شده به لجن تبدیل می‌شود و بوی نامطبوعی تا موقعی که تجزیه و خشک شود می‌گیرد.

چگونه تقویت‌کننده جلبکی بسازیم

باغبانان مابین خیساندن در آب یا شستشوی کامل جلبک‌های تازه کنده شده از دریا به خاطر زدودن نمک یک نظر نیستند. بعضی از کارشناسان معتقدند به مدت یک ساعت جلبک‌ها را در آب بخوابانید یا به مدت یک ساعت جلبک‌ها را کامل شستشو دهید. برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند مقدار نمک حداقل است و خیساندن در آب باعث می‌شود که مواد معدنی ارزشمند موجود حذف شود.

عموماً جلبک‌های تازه قبل از اینکه به باغ برسند خشک شده‌اند بنابراین راه دیگری وجود دارد که این خشک شده‌ها را به همراه لوبیا مخلوط کرده و کمپوست می‌کنند و روی زمین مانند مالچ می‌ریزند یا به‌عنوان تقویت‌کننده چایی یا پودر خودشان آن را می‌سازند. وقتی جلبک‌ها خشک شدند سریعاً در باغ مورداستفاده قرار می‌گیرند یا آن‌ها را خرد می‌کنند و با خاک مخلوط می‌کنند. تقویت‌کننده جلبکی که خودتان ساخته‌اید به‌راحتی خرد یا پودر می‌شوند و می‌توان آن را در میان گیاهان پاشید. اگر می‌خواهید خودتان کود تقویتی جلبک دریایی بسازید ابتدا آن‌ها را در سطل یا بشکه‌ای پر از آبی که قسمتی از آن درپوش دارد خیس کنید. چندین هفته بگذارید تا جلبک‌ها در آب بمانند سپس آن‌ها را در بیاورید. کود مایع جلبک دریایی می‌تواند در ناحیه ریشه موقع آبیاری با آب ممزوج شود یا می‌تواند در اطراف ریشه پاشیده شود. باقیمانده کود جلبک دریایی می‌تواند با کمپوست لوبیا مخلوط شود و در باغ استفاده شود.

برای خرید انواع کود و سایر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: کود، جلبک دریایی، خرید کود، فروشگاه کود، کود جلبک دریایی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۲۲:۲۳ توسط:گل و گیاه ظرافت موضوع: نظرات (0)